• English

سبد خرید

آشنایی با بهترین نرم افزار طراحی قالب پلاستیک

دسته بندی مقالات

تهران،

Info@Domain.com

021 - 021

شنبه تا چهار شنبه 8 تا 16

آشنایی با بهترین نرم افزار طراحی قالب پلاستیک
140
31 دسامبر 2023
مدیریت سایت

آشنایی با نرم افزار طراحی قالب پلاستیک در فول تکنیک

از جمله روش‌ های ساخت قطعات پلاستیکی استفاده از روش قالب سازی پلاستیک است. در گذشته برای ساخت قالب پلاستیک از روش قالب گیری تزریقی ترموپلاستیک استفاده می‌شد. اما امروزه این روش جای خود را به قالب‌های طراحی شده داده است. این قالب‌ها توسط نرم افزارهای پیچیده و بروز طراحی شده‌اند. این نوع روش دارای مزیت‌های بی شمار است. به عنوان مثال هنگام طراحی یک قالب خاص‌، شما با تمام جزئیات آن آشنا می‌شوید و به این صورت می‌توانید هنگام برخورد با مشکل در طراحی انجام شده، آن را برطرف نمایید.

در نتیجه قبل پرداخت هزینه این مشکلات رفع شده و نیاز به پرداخت هزینه‌های اضافی نمی‌باشد. یا در مورد دیگر سبب کمک و راحتی کار برای سازندگان قالب یا مهندسان، با در دست داشتن راه حل‌های مختلف برای نمونه سازی دیجیتالی می‌شود. همچنین این نرم افزارها توانایی طراحی سه بعدی قالب را دارند. کیفیت داشتن قطعات، انعطاف پذیری و… از دیگر ویژگی‌های برتر نرم افزارهای طراحی قالب پلاستیک امروزی است. ساخت قالب‌ها براساس روش‌های مختلفی صورت می‌گیرد، که براساس هر کدام قطعه خروجی از آن قالب متفاوت از دیگری می‌باشد. روش‌هایی چون قالب‌ گیری تزریقی با گاز ازت، قالب‌گیری تزریقی ترموست و فرآیند دو تزریقی نمونه‌ای از روش‌های ساخت قالب است. که استفاده از روش قالب‌گیری تزریق نسبت به سایر روش‌ها مناسب‌تر و با صرفه‌تر می‌باشد و سریع‌تر به نتیجه می‌رسید. در ادامه مقاله به معرفی بهترین و کاربردی‌ترین نرم افزارهای طراحی قالب تزریق پلاستیک می‌پردازیم.
نرم افزار طراحی قالب
معرفی ۱۰ تا از نرم افزارهای برتر طراحی قالب پلاستیک

همانطور که گفتیم در این مقاله قصد داریم تا با ۱۰ تا از بهترین نرم افزارهای طراحی قالب پلاستیک آشنایی پیدا کنیم. هر کدام از این نرم افزارها کاربرد مختص به خود را دارد. به همین دلیل مهندسان قبل از هر چیزی باید انتخاب نرم افزار را براساس ویژگی‌های مورد نظر خود انجام دهند. این نرم افزارها شامل موارد زیر می‌باشد، که برای آشنایی مختصر با هر کدام مطالب این مقاله را تا آخر مطالعه فرمایید.

نرم افزار mold flow
نرم افزار Autodesk
نرم افزار اتوکد
نرم افزار pro/engineer
نرم افزار solid works
نرم افزار unigraphics NX
نرم افزار سیما ترون
نرم افزار mastercam
نرم افزار CATlA
نرم افزار Delcam

نرم افزار طراحی قالب mold flow

از جمله مزایای این نرم افزار داشتن رویکردی سریع و نوآورانه و برطرف کردن مسائل پیچیده طراحی قالب پلاستیک است. همچنین این نرم افزار کمک شایانی به طراح در زمینه شناخت لرزش و ارتعاش حین طراحی می‌کند.
نرم افزار Autodesk

اگر قصد دارید با یک نرم افزار جامع برای طراحی قالب پلاستیک کار کنید، پیشنهاد ما به شما نرم افزار Autodesk است. نرم افزار شبیه ساز از نمونه معروف‌ترین و کاربردی‌ترین نرم افزارها می‌باشد. این نرم افزار دارای مزیت‌های فوق العاده مهم است. به عبارتی طراحان با کمک این نرم افزار می‌توانند مراحل مختلف طراحی را با هم ادغام نمایند. طراحان با استفاده از این نرم افزار، طرح قالبی را ارائه می‌دهند که کم‌ترین خطا را دارد، چرا که نرم افزار شبیه ساز دارای طیفی از ابزارهای شبیه سازی قالب‌گیری می‌باشد. از دیگر مزیت‌های این نرم افزار کاهش خطا در طرح‌های دیجیتالی، دینامیک سیالات محاسباتی، کاهش ارتعاشات و… است.
نرم افزار اتوکد

نرم افزار اتوکد یک نرم افزار گرافیکی به شمار می‌رود. عموما کاربرد این نرم افزار به طراحی قالب پلاستیک ختم نمی‌شود. بلکه از آن در صنایع دیگر چون دکوراسیون، صنایع الکترونیک، سازه‌های عمرانی، نقشه کشی صنعتی استفاده می‌گردد. با این حال نرم افزار اتوکد در پردازش جداول دارای عملکردی ضعیف است. به همین دلیل کار با نرم افزار اتوکد برای طراحی قالب پلاستیک، احتمالا با کمی مشکل مواجه شود. این نرم افزار به دلیل توانایی داشتن در طراحی دو بعدی و سه بعدی قالب پلاستیک و همچنین ترسیم خودکار سبب شده است، که ضعف آن که در بالا ذکر شد به چشم نیاید. به همین دلیل از نرم افزارهای پرکاربرد در صنعت ساخت قالب پلاستیک به شمار می‌رود.
نرم افزار pro/Engineer

نرم افزار pro/engineer به دلیل ثمر بخش بودن در فناوری پارامترسازی، شناخته شده است. این نرم افزار در طراحی و مدل سازی سه بعدی، قابلیت داشتن پایگاه یکپارچه در سطح پایه را هم دارد.
نرم افزار طراحی solid works

اگر قرار باشد به یک نرم افزار با سرعت طراحی بالا دسترسی داشته باشید، حتما از نرم افزار طراحی قالب صنعتی solid works کمک بگیرید. با استفاده از این نرم افزار می‌ توانید قالب مورد نظر خود را با سرعت بالا طراحی و حتی تعقییرات لازم را طی طراحی اعمال کنید. این نرم افزار مبتنی بر سیستم ویندوز می‌باشد. به همین دلیل می‌توانید طرح‌ های خود را در مقیاس‌ های مختلف رسم کرده و حتی آن را مونتاژ کنید و در نهایت به راحتی آن را ذخیره کنید.
نرم افزار unigraphics NX

این نرم افزار توانایی رسم قالب‌های پیچیده مد نظر شما را دارد. به این صورت که اگر طراحی قالب پلاستیک خاص و منحصر به فردی را دارید، حتما به این نرم افزار احتیاج پیدا می‌کنید.
نرم افزار طراحی قالب
نرم افزار طراحی قالب
نرم افزار سیما ترون

نرم افزار سیما ترون یکی از رقیب‌های سرسخت نرم افزار unigraphics NX به شمار می‌رود. به این سبب که مهارت بالا در رسم طراحی‌های پیچیده در مدت زمان کم و با هزینه مقرون به صرفه را دارد. با استفاده از این نرم افزار می‌توانید در مدت زمان کم طرح‌های پیچیده را ارائه دهید.
نرم افزار mastercam

از دیگر نرم افزارهای مقرون به صرفه می‌توانیم نرم افزار mastercam را نام ببریم. یکی از مزیت‌های نرم افزار mastercam این است که بر روی سیستم شخصی طراح نصب می‌گردد. همچنین این نرم افزار قابلیت طراحی سه بعدی و دو بعدی را دارد. از دیگر مزیت‌های این نرم افزار ارائه طرح با قطعات پیچیده و منحنی می‌باشد. با این حال این نرم افزار برای طراحی قالب‌های محدود کاربرد دارد.
نرم افزار CATlA

اگر بخواهیم کاربردهای این نرم افزار را شرح دهیم، می‌توانیم به مواردی چون طراحی سه بعدی، طراحی دیجیتالی با تمام جزئیات، ترکیب چند طرح باهم، پردازش کنترل عددی و… اشاره کنیم.
نرم افزار Delcam

از دیگر نرم افزارهای پرکاربرد در حوضه طراحی قالب پلاستیک می‌توان به نرم افزار دلکام اشاره کرد. این نرم افزار دارای تمامی مزیت‌های سایر نرم افزارهای قبلی است. به همین دلیل در مدیریت داده‌های طراحی، اندازه گیری، طراحی و ساخت مورد استقاده قرار می‌گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس تلفنی