• English

سبد خرید

پلی استایرن در تزریق پلاستیک چه کاربردی دارد؟

دسته بندی مقالات

تهران،

Info@Domain.com

021 - 021

شنبه تا چهار شنبه 8 تا 16

پلی استایرن در تزریق پلاستیک چه کاربردی دارد؟
144
31 دسامبر 2023
مدیریت سایت

پلی استایرن در تزریق پلاستیک چه کاربردی دارد؟ برای به دست آوردن یک پلاستیک بادوام و شفاف و ارزان نسبت به سایر پلاستیک‌ های دیگر، نیازمند تزریق پلی استایرن در پلاستیک هستیم. پلی استایرن یک پلیمر پرطرفدار و معروف در دنیای ساخت پلاستیک است. چرا که علاوه بر قابلیت رنگ پذیری، به دلیل جذب کم آب مورد استقبال قرار گرفته است. ما در این مقاله قصد داریم تا شما را با ساختار و کاربرد پلی استایرن آشنا کنیم به همین دلیل پیشنهاد می‌ کنیم این مقاله از سایت فول تکنیک را تا آخر مطالعه فرمایید.
تعریف پلی استایرن

فرمول شیمیایی پلی استایرن N(c8h8) می‌ باشد. همانطور که مشاهده می‌ کنید، در فرمول شیمیایی این پلیمر عناصر هیدوژنی و کربنی به کار رفته است. این عناصر سبب ایجاد یک زنجیره طولانی هیدروکربنی شده است. که گروه‌ های فنیل به کربن‌ های آن (مرکز متغیر کربنی) متصل شده است. به همین دلیل این پلیمر دارای ساختار مونومراستایرن است. پلی استایرن یا eps همانطور که گفته شد دارای زنجیره‌ های طولانی هیدروکربنی است. ساختار خاص این پلی استایرن، باعث پرطرفدار شدن این پلیمر در جهان شده است. بطوری که مقاوم بودن آن در برابر اشعه ایکس، درخشان بودن آن، انعطاف پذیر بودن به دلیل این زنجیره‌ های طولانی می‌ باشد. در نتیجه سالانه میلیون‌ ها تن از این رزین انعطاف پذیر در جهان استفاده می‌ گردد.
پلی استایرن در تزریق پلاستیک چه کاربردی دارد؟
پلی استایرن در تزریق پلاستیک چه کاربردی دارد؟

به دلیل محبوبیت پلیمر پلی استایرن از آن در اکثریت صنایع چون، تجهیزات پزشکی، صنعت خودروسازی، بسته بندی محصولات غذایی، ساخت لوازم خانگی، ساخت لوازم پزشکی، لوازم ساختمانی و… استفاده می‌ گردد. به عنوان مثال اگر بخواهیم برخی از کاربردهای آن را ذکر کنیم، باید بگوییم که این پلیمر به دلیل بروز دادن خاصیت عایق بندی در ساخت انواع اجاق گاز، یخچال و جاروبرقی مورد استفاده قرار می‌ گیرد. یا به دلیل مقرون به صرفه‌ تر بودن در تولید انبوه لوازم پزشکی و آزمایشگاهی چون لوله‌ های آزمایشگاهی به کار می‌ رود.
مزایا و معایب پلیمر پلی استایرن در صنعت تزریق پلاستیک

مقاومت در برابر جذب آب، قیمت مناسب بودن، عایق حرارتی بالا، براق و شفاف بودن، انعطاف پذیری زیاد، مقاومت در برابر ضربه، از جمله مزایای پلی استایرن در تزریق پلاستیک می‌ باشد. با این حال این پلیمر دارای یک سری معایبی چون پایدار نبودن در مقابل اشعه UV، مقاوم نبودن در برابر حرارت، شکنندگی بالا و کم بودن مقاومت شیمیایی می‌ باشد. در ادامه این مطلب از فول تکنیک به معرفی انواع پلی استایرن می‌ پردازیم.

بیشتر بخوانید:کاربرد اسید استئاریک در تزریق پلاستیک
معرفی انواع پلی استایرن در تزریق پلاستیک

پلیمر پرطرفدار پلی استایرن براساس نوع کاربرد در سه دسته طبقه بندی می‌ شوند. این سه دسته شامل پلی استایرن عمومی، پلی استایرن انبساطی و پلی استایرن ضد ضربه است. هر کدام از این دسته‌ ها خود دارای کاربردهای گوناگون با معایب و مزایای متفاوت است، که در ادامه به معرفی هر کدام می‌ پردازیم.
پلی استایرن عمومی یا Gepps

اگر به دنبال شناخت یک پلیمر براق، شیشه‌ ای، سخت و مقاوم هستید، می‌ توانیم به شما پلی استایرن عمومی را معرفی کنیم. پلی استایرن عمومی در بازار دارای نام تجاری کریستال است و عموما به این نام می‌ شناسند. ساختار پلی استایرن عمومی از همو پلیمریزاسیون است. مزایای این پلی استایرن بی شمار است. براق بودن، شفافیت، مقاومت در برابر اشعه گاما، مقاومت در برابر شکست، قابلیت کشش فراوان، ارزان بودن، قدرت بالای جذب آب، مطابق با FDA، پایدار بودن ابعاد آن، دانستنیه (۱/۵ تا ۱/۴ گرم بر سانتی متر مکعب)، مدول خمشی ( ۱/۵ تا ۳/۵ گیگا پاسکال)، دارای فراوانی طول شکست ۱/۱۴ و… نمونه‌ هایی از مزایای پلی استایرن عمومی است.

با این حال پلی استایرن عمومی دارای معایبی هم می‌ باشد. این معایب شامل ضعف مقاومت شیمیایی، خواص مکانیکی ضعیف، مشتعل بودن و حساسیت به UV می‌ باشد. قالب‌ گیری در تزریق پلی استایرن عمومی به شکل‌ های مختلف انجام می‌ شود. به این صورت که برای داشتن یک محصول نازک دمای مورد نیاز ۱۰ درجه سانتی گراد است. در غیر این صورت دمای مورد نیاز تزریق پلی استایرن عمومی بین ۳۰ تا ۵۰ درجه سانتی گراد است.

در نتیجه می‌ توان این نوع پلی استایرن را به اشکال متنوع تبدیل کرد. پلی استایرن عمومی در صنایع دارویی و بهداشتی، بسته بندی کالاهای مصرفی، صنایع اپتیک کاربرد دارد. دلیل کاربرد این پلی استایرن در بسته بندی محصولات به دلیل مقرون به صرفه بودن و قابلیت بازیافت آن است. همچنین این کریستال در ساخت لوازم آزمایشگاهی یک بار مصرف چون کیت‌ های آزمایشگاهی، لوله‌های آزمایشگاهی و ظروف پتری کاربرد دارد. همچنین به دلیل دانستنیه کم و تعقییر رنگ، قیمت مناسب بودن آن، در کالاهای مصرفی روزانه چون لوازم یک بار مصرف و اسباب بازی مورد استفاده قرار می‌ گیرد. در نهایت در صنایع اپتیک چون پخش کننده‌ های نور به دلیل شفافیت مورد استقبال قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: کاربرد تزریق پلاستیک در صنعت پزشکی
پلی استایرن انبساطی یا EPS

پلی استایرن انبساطی یا یونولیت به ماده سبک و سفید، عایق رطوبت و صدا شناخته می‌ شود. تولید این نوع پلی استایرن به جنگ جهانی دوم برمی‌ گردد. هنگامی که نازی‌ ها از آن برای تولید پل‌ های شناور استفاده کردند. همانطور که گفته شد این نوع پلی استایرن به عنوان عایق صدا به کار می‌ رود. به همین دلیل نسبت به بلوکه‌ های سیمانی مقرون به صرفه‌ تر می‌ باشد. پلی استایرن انبساطی دارای زنجیره‌ های خطی است. به همین سبب از خانواده ترموپلاست‌ ها می‌ باشد. این ماده پلیمری دارای خاصیت زد آتش، ضربه پذیری بالا، وزن کم، مقاومت در برابر فشار، خنثی بودن در برابر واکنش‌ های شیمیایی، عدم واکنش با آب، جذب نکردن رطوبت و مقاوم در برابر حملات باکتری می‌ باشد. با این حال این پلی استایرن انبساطی دارای معایبی چون دمای پایین (۸۰ درجه سانتی گراد) است.

برای تشکیل پلی استایرن انبساطی باید دو مرحله پیش انبساط و پایداری سازگار گذرانده شود. در ساختار پلی استایرن‌ های انبساطی گرانول‌ ها به دو دسته طبقه بندی می‌ شوند. گروه اول در ساختار سلول و گروه دوم عامل اصلی ایجاد پف می‌ باشد. برای قالب گیری پلی استایرن انبساطی آن را در دمای ۹۰ درجه قرار می‌ دهند. تا در این دما گرانول‌ ها بزرگ‌تر شوند. بسته بندی مواد غذایی، صنایع ساختمانی، نمونه‌ای از صنایعی می‌ باشد که پلی استایرن انبساطی در آن نقش آفرینی می‌ کند. البته که کاربرد این یونولیت به همین چند مورد ختم نمی‌ شود و در تولید صندلی ماشین، کلاه ورزشی و… نقش دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس تلفنی