• English

سبد خرید

نکات ایمنی دستگاه تزریق پلاستیک

دسته بندی مقالات

تهران،

Info@Domain.com

021 - 021

شنبه تا چهار شنبه 8 تا 16

نکات ایمنی دستگاه تزریق پلاستیک
124
31 دسامبر 2023
مدیریت سایت

نکات ایمنی دستگاه تزریق پلاستیک: از دستگاه‌ های تزریق پلاستیک برای تولید محصولات پلاستیکی مختلف با ابعاد گوناگون مانند انواع سبد، جای ادویه، بطری و غیره استفاده می‌ کنند. از جمله مزایای دستگاه‌ های تزریق پلاستیک این است که با تبدیل دوباره‌ی پلاستیک به محصولات پلاستیکی مختلف باعث جلوگیری از آلودگی محیط‌ زیست می‌ شود. درعین‌حال کارکردن با این دستگاه با خطرات و ریسک‌ های فراوانی همراه است که برای جلوگیری از به‌ وجود آمدن خطرات جانی یا مالی باید با نکات ایمنی کارکردن با این دستگاه آشنا باشیم.
قوانین امنیتی دستگاه تزریق پلاستیک

به‌ وسیله دستگاه تزریق پلاستیک، پلاستیک‌ های ضایعاتی را با گرما و حرارت بالا ذوب کرده و با فشار زیاد درون قالب می‌ ریزند و آن را می‌ بندند و بعد از سردشدن، مواد را از قالب خارج کرده و محصول نهایی و تولید شده را به دست می‌ آورند. دستگاه تزریق پلاستیک علاوه بر فواید و مزایایی که دارد معایبی نیز دارد که جهت افزایش عمر دستگاه و جلوگیری از خسارات مختلف باید آن‌ ها را موردتوجه قرار داد.

فردی که با این دستگاه کار می‌ کند باید از تخصص و تجربه کافی برخوردار بوده و با طریقه کارکردن با وسایل ایمنی و موردنیاز دستگاه آشنایی داشته باشد. تجهیزات و وسایل ایمنی که از اصلی‌ ترین وسایل برای تولید قطعات پلاستیکی می‌ باشد جهت ایمن بودن اپراتور دستگاه نیز به کار برده می‌ شود به همین دلیل استفاده از این تجهیزات را به‌ هیچ‌ عنوان نباید نادیده گرفت و یا تغییر داد. درصورتی‌ که این تجهیزات دچار عیب و ایراد شده و یا به‌ درستی کار نکنند باید قوانین و مقررات ایمنی کار با دستگاه را به کار ببندیم.
نکات ایمنی دستگاه تزریق پلاستیک
دستورالعمل امنیتی کارکردن با دستگاه تزریق

هر دستگاهی که می‌ خریم بر روی بدنه آن‌ ها برچسبی شامل اطلاعات و نکات ایمنی کار با دستگاه چسبانده شده است که لازم است قبل از شروع به کار با دستگاه آن اطلاعات را به‌ صورت کامل و دقیق مطالعه کرد.

زمانی که دستگاه روشن است و با آن کار می‌ کنید؛ نباید دست‌ ها را نزدیک به تابلوی برق، بازوها و یا گیره‌ ها و غیره برد.
دکمه‌ ها و کلیدهای مربوط به دستگاه را دست‌ کاری نکنید.
زمانی که مواد مذاب را درون قالب تزریق می‌ کنید باید توجه نمایید که مواد مذاب به‌ آسانی از سر نازل عبور کنند؛ زیرا درصورتی‌ که مواد به‌ راحتی عبور نکرده و سر نازل گرفته باشد ممکن است مواد مذاب به‌ صورت و سر اپراتور بپاشند.
بعد از این که قالب تزریق پلاستیک سرد شد و می‌ خواهید قطعه را از قالب جدا کنید به‌ هیچ‌ عنوان دست‌ ها را نباید داخل قالب برد؛ زیرا این کار باعث قطع شدن دست و انگشتان دست می‌ شود.
قبل از ورود مواد به درون گازگیر دستگاه توجه نمایید که گازگیر خاموش باشد.
بعد از این که مواد را درون قالب ریختید باید پیچ آن را کاملاً محکم نمایید؛ زیرا درصورتی‌ که پیچ قالب محکم نباشد باعث افتادن قالب می‌ شود.
شلنگ‌ ها و مسیرهای ورودی و خروجی آب را باید مرتباً بررسی نمایید و آن‌ ها را محکم ببندید؛ زیرا درصورتی‌ که شلنگ خارج شود باعث ورود آب به دستگاه و یا قالب شده و موجب خرابی دستگاه و یا آسیب‌ دیدن اپراتور دستگاه می‌ شود.
سیم ارت را باید به طور مداوم چک کرد؛ زیرا درصورتی‌ که سیم ارت قطع شده یا ایرادی پیدا کند باعث برق‌ گرفتگی اپراتور دستگاه و ایجاد خسارات جانی می‌ شود.

در زمان آسیب و خرابی دستگاه تزریق رعایت نکات ایمنی زیر ضروری می‌ باشد:

در صورت ایراد و خرابی در ابتدا باید سریعاً دستگاه را خاموش کرد.
کلید توقف اضطراری روی دستگاه را بزنید.
دستگاه را از برق خارج کنید.
پس از گذشت مدت‌ زمان حدود بیست دقیقه اقدام به بستن سیستم خنک‌کننده نمایید.
فرد متخصص در رفع ایرادات دستگاه را مطلع نمایید.
پس از این که اشکال و ایراد دستگاه به‌ وسیله فرد متخصص رفع شد دوباره اقدام به روشن‌ کردن دستگاه نمایید.

بیشتربخوانید: روش های تولید انواع قطعات و قالب های صنعتی
حوادث و اتفاقات کار با دستگاه تزریق پلاستیک

هنگامی که دستگاه تزریق پلاستیک آسیب‌ دیده و با حادثه‌ ای مواجه می‌ شود باید نکات زیر را به کار بست و به طریق زیر عمل کرد:

تجزیه انفجاری: بعضی از مواد پلاستیکی مانند پی‌ وی‌ سی در صورتی که برای مدت زیادی در مجاورت گرما و حرارت قرار بگیرند از خود گاز تولید کرده و تجزیه شده و در نهایت باعث انفجار می‌ شوند به همین دلیل این گازهای تحت‌ فشار باید به‌ وسیله‌ ی نازل‌ هایی که به قالب متصل نیستند خارج شوند تا از ایجاد انفجار جلوگیری شود.
خارج شدن بخارهای سمی: معمولاً سیستم‌ ها طوری طراحی شده‌ اند که از تولید گازهای سمی پیشگیری می‌ کنند؛ اما اگر امکان کنترل کردن این گازها فراهم نبود بهتر است از هواکش برای خارج‌ کردن گازها و بخارات سمی استفاده کرد. برای این منظور توصیه می‌ شود که هواکش گاز سمی بر روی قالب قرار داده شود.

شارژ زیاد: بارگیری مواد باید حداکثر به میزان 15 درصد بیشتر از وزن محصول باشد و درصورتی‌ که میزان بارگیری بیشتر از حد مجاز باشد باعث می‌ شود که بعد از فرایند تزریق، مواد و پلاستیک‌ های مذاب در سیلندر باقی بمانند و دما و فشار افزایش پیدا کند. درصورتی‌که بارگیری مواد با فشار زیادی صورت گیرد میزان فشار درون سیلندر هم بالا می‌ رود و درصورتی‌ که قالب یا نازل تمیز نباشند باعث پاشیده شدن مواد مذاب به سر و صورت اپراتور و صدمه دیدن وی می‌ شوند. بنابراین، زمانی که می‌ خواهید دستگاه را تمیز کرده و یا تعمیر نمایید باید حتماً دستگاه را خاموش کنید تا مانع از ایجاد آسیب‌ ها و خسارات جانی و پاشیده شدن مواد مذاب و یا قطع شدن انگشتان و دست‌ ها شود.

خطرات و خسارات دستگاه اکسترودر

اکسترودر دستگاهی است که به‌ وسیله آن برخی محصولات پلاستیکی و لاستیک را تولید می‌ کنند. اکسترودر دستگاهی به‌ صورت مارپیچ یا اصطلاحاً ماردون است که مواد گرانولی با حرارت و حرکت زیادی به داخل آن تزریق می‌ شوند و سپس مواد با فشار زیادی از دستگاه خارج شده و محصولاتی به شکل نوارهای خمیری تولید می‌ کند.
انواع اکسترودر

اکسترودرها دارای دو گونه‌ ی تک ماردون و دو ماردون هستند:
اکسترودر تک ماردون:

یکی از راه‌ های تغییر شکل و شکل‌ دهی پلاستیک، اکستروژن می‌ باشد و اکسترودر تک ماردون قادر است مواد پلاستیکی را تغییر شکل داده و به‌صورت صاف و صیقلی تولید نماید (اکستروژن کند). همچنین استفاده از این نوع اکسترودر باعث صرفه جویی در مصرف مواد و برق و انرژی شده و می توان به وسیله آن حجم کمی از مواد پلاستیکی و ضایعات آن ها را بازیافت نمود.
بخش‌ های اساسی اکسترودر تک ماردون

اصلی‌ ترین قسمت‌ های این نوع اکسترودر عبارت‌ اند از:

سیستم کنترل
سیستم خوراک
سیلندر
قالب‌ ها
سیستم محرکه

اکسترودر دو ماردون

یکی دیگر از انواع اکسترودرها، اکسترودر دو ماردون (دوقلو) می‌ باشد و تفاوت آن با نوع تک ماردون در این است که می‌ تواند محصولات زیادی را در مدت کمتری تولید نماید و به همین دلیل این دستگاه نسبت به نوع تک ماردون پرطرفدارتر است.
مزایا و فواید اکسترودر دو ماردون

برخی از مزایای این نوع اکسترودر را می‌ توان به‌ صورت زیر بیان کرد:

این اکسترودر نسبت به نوع تک ماردون، قابلیت انعطاف بیشتری دارد.
به کمک این نوع اکسترودر زمانی که دستگاه به سمت جلو و یا عقب حرکت می‌ کند می‌ توان فشار وارده به مخزن را کنترل نمود.
در اکسترودر تک ماردون جهت کارایی بهتر دستگاه، باید دستگاه را با مواد پر کنند؛ اما در این نوع اکسترودر، دستگاه با هر مقداری از مواد که پر شود می‌ تواند به‌ خوبی کار کند.

موارد استفاده از اکسترودر در دستگاه تزریق پلاستیک

کاربردهای اکسترودر در دستگاه تزریق به‌ صورت زیر می‌ باشند:

تولید درزگیر
تولید انواع میله و پروفیل‌ ها
آج‌ های تایر ماشین
تولید ورق و فیلم
تولید لوله
پوشاندن سیم و کابل‌ ها
پوشاندن اکستروژن

دستگاه اکسترودر نسبت به دستگاه تزریق خطرات و خسارات جانی کمتری برای افراد دارد؛ اما خود دستگاه می‌ تواند در زمان تولید و یا بعد از تولید دچار ایراد و خرابی شود. برخی از ایراداتی که می‌ تواند متوجه دستگاه اکسترودر شود عبارت‌ اند از: وجود ایراد و خرابی در ماردون، هیتر، موتور دستگاه، سیلندر و قطعات دیگر. جهت ایمنی و پیشگیری از ایجاد اشکال و ایراد در دستگاه اکسترودر بهتر است که دستگاه به‌ صورت دوره‌ ای و مداوم توسط فردی متخصص و حرفه‌ ای مورد بررسی و کنترل قرار گیرد.
لیست نکات ایمنی دستگاه تزریق پلاستیک

برای تولید قطعات و محصولات پلاستیکی، طرز کار صحیح دستگاه از اهمیت زیادی برخوردار است. درصورتی‌ که قطعه‌ ای هر چند کوچک از دستگاه دچار آسیب و خرابی شود، عملیات تولید متوقف شده و باعث به بارآمدن خسارات زیادی برای فرد سرمایه‌ گذار می‌ شود. کنترل مداوم دستگاه جهت جلوگیری از خراب‌ شدن آن نسبت به تعمیر دستگاه در زمان خرابی با هزینه بسیار کمتری همراه است. دستگاه‌ ها و ماشین‌ آلات مختلف نیز مانند انسان پس از مدتی کارکردن و تحمل فشار به زمانی برای استراحت احتیاج دارند تا بتوانند به‌ درستی کار کنند و با رعایت این موارد است که می‌ توان مقررات ایمنی دستگاه را اجرا کرده و از وقوع خسارات مختلف جلوگیری نمود.

جهت ایمنی و نگهداری از دستگاه و تعمیرات کوچک و جزئی نیاز است که فردی متخصص را استخدام کرده تا به طور مداوم دستگاه را کنترل کرده و در صورت هر گونه عیب‌ و ایراد اقدام به برطرف‌کردن آن نماید. برای این منظور باید لیستی از کارهای موردنیاز روزانه، هفتگی، ماهانه و سالانه را به تعمیرکار متخصص دستگاه ارائه داد و بهتر است در دوره‌ های آموزشی که کارخانه‌ های تولیدکننده دستگاه‌ های تزریق پلاستیک برگزار می‌ کنند شرکت نمایید. بهتر است که فرد سرمایه‌ گذار جهت پیشگیری از خرابی دستگاه و به بارآمدن خسارات جانی و مالی لیست موارد ایمنی دستگاه تزریق را آماده نموده و موارد موردنیاز را روزانه، هفتگی، ماهانه یا سالانه مورد بررسی قرار دهد. لیست مراقبت‌ های دوره‌ ای دستگاه را به‌ اختصار در ادامه بیان می‌ کنیم.
نکات ایمنی دستگاه تزریق پلاستیک
لیست موارد مراقبتی روزانه از دستگاه تزریق

دستگاه را باید به‌ صورت روزانه تمیز نمود.
هر روز به صدای دستگاه دقت نمایید که صدای غیرعادی نداشته باشد.
دستگاه را به‌ صورت روزانه روغن‌ کاری نمایید.
دمای روغن نیز از مواردی است که هر روز باید مورد بررسی قرار گیرد.
باید به طور دقیق توجه کرد که مواد برگشتی در دستگاه وجود نداشته باشد.

لیست موارد مراقبتی هفتگی از دستگاه تزریق

بررسی خنک‌ کننده و محل روغن‌ کاری دستگاه
بررسی کارکردن راحت و روان جک‌ ها
مدار دستگاه را از لحاظ روغن‌ ریزی باید مورد بررسی قرارداد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس تلفنی